Algemene absintdiscussie

"Thujone-Cause of absintism?"

Barski (06/17/05 om 02:07:47):

In de Foresic Science International van 14 april 2005 is een interessant artikel geplaats met betrekking tot de hoeveelheid thujon in vintage en moderne absint. De schrijvers hebben absint gemaakt volgens de recepten uit de Bedel van 1899 om er vervolgens de thujonwaarden van te  meten. Tevens zijn de thujonwaarden gemeten van een Pernod Tarragona. De resultaten zijn opmerkelijk maar wellicht niet onverwacht voor diegenen onder ons die graag de wetenschappelijke artikelen in duiken. Geen van de besproken absints bevat een hoeveelheid thujon die boven de binnen de EU geldende norm komt.

De conclusie luidt dat thujon geen of slechts een secundaire rol speelt bij het ontstaan van absintisme. De angst voor de terugkeer van Absintisme wordt zwaar overdreven genoemd en er wordt nog eens nadrukkelijk naar voren gebracht dat men niet hoeft te vrezen voor vergiftigingsverschijnselen wanneer de thujonwaarden licht boven de vastgestelde maxima uitkomen.

Toch aangenaam om deze geluiden uit de wetenschappelijke wereld te horen.

Bron: www.sciencedirect.com fulltext beschikbaar voor abonnees

auteurs: Dirk W. Lachmeier, J. Emmert, T. Kuballa, G. Sartor,

 

Christian (06/17/05 om 19:52:19):

..ik vraag me wel eens af of ze ooit eens berekend hebben hoeveel Artemisia absinthium je nodig zou hebben om die mythische waardes van 100 - 300 mg/l in je absinthe te krijgen..

 

jerks (11/16/05 om 15:45:36):

die waarden...
hoe hebben ze die toen gemeten?
vraag ik me dan af :p

 

Christian (03/11/06 om 11:18:34):

Men staart zich,mijns inziens,wat betreft de vergiftigings verschijnselen,altijd zo blind op het extract van de Artemisia absinthium alleen,maar hebben ze wel eens de andere plantenextracten onder de loep genomen,en dan vooral in combinatie met alcohol..let wel de pure extracten,en de uitwerking op dieren/mensen,en met welke doses.

 

sixela (03/21/06 om 12:58:54):

Christian schreef:

..ik vraag me wel eens af of ze ooit eens berekend hebben hoeveel Artemisia absinthium je nodig zou hebben om die mythische waardes van 100 - 300 mg/l in je absinthe te krijgen..



Iemand *is* erin geslaagd 100-150mg/l te krijgen.

Met 25kg absint in plaats van 2-5kg per 100l. Duur experimentje ;).

Het resultaat was niet erg prettig (ik denk dat 5-8kg/l goede absint wel ongeveer het maximum is).

 

sixela (03/21/06 om 13:00:35):

jerks schreef:

die waarden...
hoe hebben ze die toen gemeten?
vraag ik me dan af :p



Gaschromatografie - met verschillende kolommen om zeker te zien geen andere terpeen te misclassificeren als thujone.

Eventueel met massaspectometrie om diezelfde fout te vermijden.

 

sixela (03/21/06 om 13:07:28):

Christian schreef:

maar hebben ze wel eens de andere plantenextracten onder de loep genomen,


In Frankrijk is ook fenchone (een van de bestanddelen van de esstiële olie van venkel) gereglementeerd (tot max 5.5mg/l).

Fenchone komt voor in venkel, maar maakt slechts 1% uit van de essentiële oliën, en komt vooral voor in de kwalitatief minder goede venkels (voor absintproductie, ten minste).

D'r zijn nog een aantal bestanddelen in hyssopus die ook toxisch kunnen zijn, maar eveneens in veel hogere concentraties dan diegene die je door distillatie met de courante hoeveelheid hyssopus kunt verkrijgen.



 

Christian (04/11/06 om 20:10:43):

Dank sixela,voor de antwoorden op deze interessante vraagstukken rondom absint.

Ik zie in je profiel,dat je net zo oud bent als ik..toevallig ook in November jarig?.. ;)

 

sixela (04/12/06 om 13:49:49):

Inderdaad.

 

Christian (04/15/06 om 18:58:19):

sixela schreef:

Inderdaad.

ook de 18e soms...zou wel erg toevallig wezen. :D

 

Nurgle (04/15/06 om 19:03:03):

Christian schreef:


ook de 18e soms...zou wel erg toevallig wezen. :D


Hier de 17e  ;)

 

sixela (04/15/06 om 21:42:22):

Christian schreef:


ook de 18e soms...zou wel erg toevallig wezen. :D



Ja, ja -- ook de 18de.

 

Christian (04/16/06 om 08:59:51):

Nurgle schreef:



Hier de 17e  ;)

hahaha!..it's a conspiracy!

 

Christian (04/16/06 om 09:04:16):

sixela schreef:




Ja, ja -- ook de 18de.

..doet me denken aan die keer dat ik met een collega meereed..ik moest meerijden met iemand,naar een klusje (ik ben electromonteur)..en stap met die collega in,ik had hem nog niet eerder gezien,dus ik kende hem verder niet,in de auto stelde ik me voor: Erik,is de naam..Erik ook,klonk het terug..verder ging het al snel over geluidsinstallaties..we hadden allebei bijna dezelfde Denon installatie..toen ik vroeg hoe oud de man was,en wanneer hij geboren was..18-11-1966 allebei..ik geloofde het eerst niet,en vroeg of ik zijn rijbewijs kon zien..ja,het klopte..toevallig ook nog allebei hetzelfde kapsel.. :o ;D

 

Algemene absintdiscussie